2013. július 31., szerda

FESTETICS a négyzeten



Objektív beszámoló a Festetics palotából.
Az objektívet GÖELEVEN hozta. Könnyű sétára vittük kedd este. Öregszik már, zörögve nyitja a boltot, Av üzemmódban megvakult a display, M üzemmódban halott a módusz tárcsa. Három éves sincs. A gyárilag beprogramozott apoptózis szomorú jelei mutatkoznak.
Kedd este Festetics volt a négyzeten.
A Festetics Vonósnégyes a Festetics palotában - a Bródy Sándor utca Nemzeti Múzeum felé eső végén, nem messze onnan, ahol Cseh Tamás orrcsontja eltörött (Bereményi Géza tolla szerint. :-)

Gyanútlanul, macska ügyességgel , ahogy Arany írá: hosszan elnyúlt testtel közelednek a nyári estében a koncert helyszíne felé a vendégek, történetesen a mi hozzátartozóink.















Kertész István, Petőfi Erika, Véghelyi Krisztina és Pertorini Rezső adott koncertet Glinka, Haydn és Mosonyi Mihály vonósnégyes műveiből.
GÖELEVEN hallása sosem volt jó, így most is a látványra tört. Áldoztunk kedvelt hóbortunknak a lábra menésnek is.



A Festetics Palota igen nemes anyagokkal burkolt termei közül padló intarziájával emelkedik ki a díszterem.












Egy extázisban elszabadult hosenträger.
Háttérben jobbra, messze, fent a nagyszerű csellista, Pertorini Rezső














E jól kondícionált nyáresti koncerten számunkra Mosonyi volt a nyerő, ám a ráadásként felhangzó osztrák zongorista Hummel apró vonóskalandja is üdítően hatott.
 Míg GÖELEVEN szenzora a háromszázharmincháromnál is több gyertyaizzó tucatnyi óriás tükörben sokszorozott fényében gyönyörködött, végetért a tapsvihar.

Vajda János druszám szerint túl sokat pocskondiázom GÖELEVENt. Van ebben valami, de szeretem is ezt a kis vacakot, számtalan remek rajzolatot dobott szemem elé az eltelt csaknem három évben. Na, igen, átvert száz féle módon, s pompás pillanatokat szalasztott el legalább annyiszor. Ám mikor már nagyon pipa vagyok, előkapja békaperspektíváját vagy macroját. Tudja, hogy ezzel mindig levesz a lábamról. Így volt ez most is. Ennek köszönhetően most megajándékozhatjuk híveinket és léha olvasóinkat egy könnyű nyári találós kérdéssel, ahol a helyes megfejtők között nagyszerű pillanatokat sorsolunk majd ki.














A Festetics Palota eleganciájának egyik aprósága a díszes zártakaró, természetesen a páros ajtószárnyak mindegyikén, egymás mellett. Így a bronzból öntött zártakaró félrehajtható nyelvecskéje mögött vagy van kulcsluk vagy nincs.
Képünkön az egyik vakkulcsluk, a másik viszont igazi. Tessék megtippelni, melyik a vakkulcsluk, a bal vagy a jobb. Csak semmi civakodás, mi tudjuk!


További boldog júliust!  

2013. július 29., hétfő

EME TŐR



Idén is megrendezik az Alföldi Fotószalont Szentesen. Szinte lázba hoz, amit a felhívásban olvasok:
Zsűrizésre felkértük Balla András (Esztergom), Kincses Károly (Budapest) és Szamódy Zsolt Olaf (Tatabánya) fotóművészeket, így valószínűleg nagyon jó képeket fognak kiválasztani az Önök beküldött alkotásaiból a kiállításra.

Hurrá, küldhetünk hát akármit, mert ez a hármas tényleg csodákra képes!
Tatabánya - Budapest - Esztergom! Teremtőm, ha jól látom, ez szinte a Bermuda háromszög! 
Lám, érlelődik a Nagy Kibontakozás és egyben a Kortárs Fotóművészet alkonya.
Van ebben az egészben valami szentes. Többé nem bakít el bennünket a Fekete fény! Baán is csak hallgasson! Szívébe dőf ama tőr, eme három pengéjű.
Éljen!

akinek teccik valami, ezen a számon telefonálhat: 12067008-01331892-00100004




Valószínűleg ezt küldöm be:
Friedmann Bandi találkozása Faludy Györggyel.
Istenem, ha ebből valami nagyon jót kiválasztanának!

2013. július 28., vasárnap

apropó HŐSÉG



Az ÖTÖDIK lételem

Feltűnt nekem már régebben, hogy Ősi kultúránk jeladójának sugárzása akadozik, pontosabban intenzitása már nem kielégítő, miután a modern tömegkommunikáció hangossága folytán igencsak megváltozott a jel-zaj viszony. Gondoltam, szükség lehet őselem cserére.
Akkor még nem gondoltam, hogy a modern szellemi energiaforrások megmásítják ősidőkből átmentett szimbolikánkat, eljuttatván bennünket a rálátás más magasába.
Kiderült a négy őselem mineműségének enyhe zagyvasága, nevezetesen, hogy egy azok közül eleve kakukktojás. Na, melyik? A tűz. A tűz nem elem úgy, miként a víz, a föld, a levegő, hanem jelenség, egy folyamat, ami által szerves és becses építmények formájukat vesztik, gyors oxidáció útján silány struktúrák ragadják el építőelemeiket, félig sikerült, fejletlen dolgok zagyva ötvözeteit hagyva maguk után.
Korunk ránézeti magasából feltűnik már, hogy nem is a régről tisztelt őselemek igazán fontosak nekünk, hanem az, amelyik legfőbb lételeme mindenféle életnek és fotóéletnek.
_________________________________

Kő zuhant fejére, lágy volt azonban, még folyt – már folyt mióta! – benne fészkelt-vibrált a Hőenergia, tűzig lázítva a környező nyugalmat, heves cserebere útján akarván megszabadulni terhétől a lobbanékony anyag.
Látása mentette Őt, hogy még időben elkaphassa fejét.
Imént felhő volt még az, ami sodorta ezután. Lent volt már, folyt hömpölyögve: felszálló távoli áramlatok helyébe száguldó fagyos Lég hányta ki magából, fullasztón haboztatva a Víznek tetejét.
Látta mégis, mely pillanatban juthat éltető foszlányhoz a tombolással szétzilált Levegőből.
Ám ott volt, miként itt van mindenütt, a hőnél is rejtettebb fenomén, az anyagnak szétoszolni képtelen Vonzereje, ami planétánkban fészkel, s arányos mértékben mindenben, amit onnét felmarkolhatsz, s mi megfellebbezhetetlen centralizációs törekvéseivel értelmet ad a felfelének, ám testben ragadt nagy gondolatokat is készséggel húz a tó fenekére.
Ez hajszolta vulkán lejtőjén maga felé a Vizet, s béklyózta az Ő menekvő röppenését, ha próbálkozott volna ilyesmivel.
Csak az ötödik volt váltig mellette, legfőbb védelmét, látását éltette az ötödik lételem, a Fény.
Így menekülhetett, ha menekült egyáltalán - mert bár később visszatért itt a nyugalom, hírét Őnéki nem vettem azóta.

 UFÓ - ez is elvihette, naná, mert ez a hatodik

2013. július 24., szerda

MIEZ


Aközött, aki legeslegjobban megmondja, mi ez, meg közöttem (mert én is tudom) érdekes nyereményt sorsolok ki.
P.O.

2013. július 23., kedd

Zuhanyt veszek




Már megint, megint, megint nem voltam óvatos. Talán az alkonyat teszi, így hat rám.
Ott ült a korláton az a kis szaros. Az a kis rondaság.
Nem, a ronda nem jó ide, túl tárgyilagos, és cáfolja a látszatot. Másrészt, aki kívül ronda, belül még akármilyen előjelű lehet.
Rusnya, ezt gondoltam aztán először, ez már jobbnak tűnt, de ez sem foglalja magába a lényeget, ez is csak mérges vagdalkozás.
Valami morbid kollázson törtem a fejem: rusnyatetűleső. Ez már jobbnak tűnt, itt nem tudni, ki a rusnya, a tetű vagy pedig aki les, de még mindig nem az igazi.
Fészket rakott tavaly a villanyóránk dobozába, a bejárat mellett, mialatt hosszabban távol voltunk.
Aztán egy este megjöttünk. Első dolgom ilyenkor, hogy nyúlok az áram kapcsolója felé. A frászt hozta rám, amikor szárnyával berrentve kiröppent. Nincs ajtaja a doboznak, tudom, hiba, de ezt örököltük.
Próbáltunk valahányszor hason csúszva közelíteni, hogy a kéglibe bejussunk, de rettentő óvatos volt, a legkisebb neszre, huss, elmenekült. Aztán, mire kettőt fordultunk odabent, már a tojásokon ült megint. Hosszan tanakodtunk, mi legyen, de nem volt más kijárat, nekünk meg jönni-menni kellett.
Halkan éltünk. Talán megszokja. De nem, ez a kis szaros csak üldözte magát a nevünkben.
Úgy két hét múlva gyanús lett a dolog nekem, midőn a kocogtatást hallom. Dühbe gurultam. Hát persze, kihűlt, záp az egész. Kikaptam a fészket és utána vágtam. Hát ezért telt négykézláb az én életem?
Ott ült a korláton a ronda kis gonosz. De éreztem, nem passzol ez rá. Minden hajnalban énekel, és olyan szép a tolla.
Félnótás, szaros kis angyalka. Igen, ebben maradok.
Ekkor az angyalka felröppent, és a fejemre szart, aztán visszaült a fészkére, a fenyő legfelső ágai között.
Mehettem zuhanyozni.
Nem vigyázok eléggé. Már megint nem voltam elég óvatos.
Állítólag hasznos. Összefogdossa a szúnyogokat.
Megmondom, nem érzem. 


Igazgyöngyöt verejtékező beteg szilva. Igen, ez ronda. Vagy ez sem?

2013. július 21., vasárnap

2013. július 19., péntek

avagy


Elektrotechnikai emlék,
avagy
azt hiszem, kezdek bedilizni a papucsom nélkül

2013. július 17., szerda

REMÉNY




Audiovizuális merengés a reményről.
Akkor válik audiovizuálissá, amikor a látogató okulásul felolvassa e sorokat párjának, aki ágyba vonult már, azt remélvén, hogy ezt a napot szerencsésen megúszta.

Mind, mind meghalnak, jóval hamarább, mint gondolnánk,
értelméből kifordul a rémeny, meghal a nyerém és meghal a renyém is.
Ki tudja azt már hamarosan, mit is jelenthettek számunkra ezek?!
Nyoma vész a menyérnek, de kipurcan a merény is, pedig míly hosszan tartotta magát.
Ám a remény él majd akkor is még,
mert a remény hal meg utoljára.

Mér, mér, jó kérdés…

Talán, mert képzeletünk nem képes elengedni valamit, amihez a remény odahorgonyozta magát.
Talán megközelíthetetlen megalkuvásaink számára, ahol ez a makacs dolog lakozik.
Talán, mert mi folyvást vissza akarnánk fordítani az időt,
érezvén valami olyasmit, hogy az elmúlás ellenünk való összeesküvés.
Talán, mert a remény a tehetetlenség szárnya.

A halott már rég halott, mikor a köröm még nő.
És ott villog valahol a rázáruló sőtétben a remény is.
Mert a remény az embernem reménye.
Egy és oszthatatlan.






2013. július 13., szombat

Voltam a Várban






Szólhatnék hosszan. Ha kritizálok, illene is: észérvből meríti létjogát a vélemény. Ám, mint a nagy költő mondja: „Silány a jóság s bölcsesség silánynak.” Ráadásul, mi máskor virtuskaland, lankasztó nyűg az ebben a nagy nyárban: a hálátlanok jobbításáért való erőlködés.)
Baki Péter nem ért a fotóművészethez. A technika felől ólálkodott a pálya közelébe. Sajnos, felkarolta valaki, s ő, talán a paradigmaválságtól bújtva korszerűnek vélte, hogy átlépje múzeumigazgatói szerepköre határait. Most osztja az észt, a kegyeket és címeket. Néha mintha csajozna is. Talán tévedek, de tény, sokat megenged magának patrónusai védelmében.
Óhatatlanul belepancsol a fotografálás technikai partjait nyaldosó szellemi hullámokba. Patrónusai hagyják, talán maguk is össze-összekeverik a szezont a fazonnal.

Nagy baki, hogy épp azzal a 21 fotográfussal kísérelte meg hitelesíteni új fotóezredév képzelődéseit, akikkel. A plebsz talán megeszi. Annál is inkább, mert kisajátított értelmű szavak biluxolnak kezdettől a felvezető szövegekben és az alapfilozófiában: kortárs fotó, oké (hajdan ilyen nem volt, érthet hát rajta, amit akar, aki kiagyalta), ám ez a kifejezés hirtelen átvált fotóművészet kifejezésbe, ami elég szemtelen csúsztatás, mert azt már volt módunk megtudni, hogy mi fán terem. Kicsivel odébb meg azt írja a sóder: „gyökeresen megváltozott a fotográfia mind elméleti, mind technikai szempontból.” Na igen, viszont érdemi szempontból meg is változott meg nem is, csak hogy erről a hangadásra gyúró kirekesztők nem igen akarnak hallani.
Persze - kevés kivétellel - vannak az itt kiválasztottaknak érdemeik, ez - felőlem :-) - akár még művészeti érdem is lehet (nem a plecsnikre gondolok). Csak hát ők-e azok, így huszonegyen, akik kicövekelhetik a fotográfia kezdetektől szélesre nyílt és a technikailag még csak ezután kitalálandó fejlemények nyomán majd tovább szélesedő látószögét. Hitelesítheti-e pont ez a huszonegy a jövőbe tekintés bakii handabandáját.
A fotógráfiai szakma, a tartalom és forma, szellem és matéria esztétikai viszonyának ismeretében hevenyészett, divatnak behódoló és kusza, a terek kiosztását tekintve már-már kegyúri ez a felvonultatás. Mintha bérelt páholyok lennének ama kortársi szférában. Helyenként arról árulkodik a tárlat, mintha a hétmérföldes csizmás jövendölő félt volna bizonyos márkás nevek mellett elmenni. Úgy tűnik nekem, Korniss Péter életművének érdemi része az előző évezredben lezárult. Nem ő mutat nekünk új irányt, nem is Tóth György vagy Kerekes Gábor. Becsülöm eredményeiket, és mondom szívesen, éljen, csak így tovább!, de úgy látom, múlt századra érvényes ismérveiken már aligha lépnek túl. Sajátos mód ilyennek tűnik Barta Zsolt Péter is, aki precízen és esztétikailag, gondolatilag is értékre törően fogalmaz, ám egy ma már konzervatívnak számító, dekadens tonális felfogásban.
Átnyomult az évezredek fiktív borderén a fotóban eredetileg ott lappangó dekadencia Gábor Enikő attraktív labor-mesterkedésein is, ám ő megtoldja ezt felfedezés értékű kísérleteivel (a Camera Reluxa a fotográfiai kép sajátosságaira gondolatébresztőn rákérdező lelemény, gurigázások a szkenneren, és egyéb nehezen követhető digitális bonyodalmak)
Az ő verbális szószólója aszongya ugyan: „a Camera Reluxa nem más, mint vizuális ismeretelmélet-kritika, amely szerint nem létezik egyetlen valóság” de az efféle elidegenítési kísérleteket, teória-szamárságokat, melyek a látványértéktől merészen elszakadnak, miért is kellene cáfolnunk? Sápadna azonban ettől talán a jövő és a teóriák iránt bizalmatlan polgár, ha egyáltalán a sóder magasáig emelné tekintetét. Talán nem emeli, hiszen Gábor Enikő kiállított képei érdekesek a szemnek.
Apropó Érdekes: arról senki nem sóderol e nagyformátumú jövőbe célzás közepette, hogy mitől érdekes vagy unalmas valami, vagy hogy mitől fotó vagy éppen nem fotó a kép.
Bár ilyesmit talán a 21. században már mindenki képes maga megállapítni.
Vagy mégsem?  Eperjesi Ágnesnek egyetlen itt kiállított képe sem fotográfiai mű, sem technikai valóságában, sem művészetelméleti értelemben. Akadtak volna magasabb vizuális értékű fotói is, tudom, de a vaksi valaki, a bot csinálta jövendölő most mást kavart elénk.
Pecsics, az igen, az fotó! Rendes, attraktívan tagolt, szépen strukturált felületek, még ha Kultúra sorozata a semmit kissé túl hosszan provokálja is, van látványértéke, érdemleges vizuális strukturáltsága a nem bennfentes szem számára.
Itt van azután Szabó Dezső látszatosdija. Jó játék, még ha nem is igazán referál Szabó képzőművészeti felkészültségről. Roppant méretre pumpált fotóelméleti segédtanulmányoknak tűnnek ezek a képek nekem, s mintha itt, most arra a megtévesztésre játszanának rá még egy lapáttal, hogy a valóság látszatát keltőn preparált makett mennyire kicsi volt. Álvalóságok méretes felületeken. Kezdetben volt ennek lelemény-értéke, de már nem lelkesít, könnyű túl lenni rajta. Azt hiszem, a valóságban épp az a mindenki valósága az igazán érdekes, ami létfeltételünkként adva van, mégis sokunk előtt rejtve volt, s ím, valaki rávezeti a szemünket.
Péter Ildikó neve alatt ezt olvasom: „… az új városkép kialakítását vonja kérdőre” Nocsak, milyen bátor valaki! Kérdőre vonja… Hm, csak nem attól lesz kortárs és jövőbe mutató valaki, hogy megakad a szeme az építési anyagok és egymásba keveredő stádiumok öröktől káotikus átmenetiségén? Vagy hogy hajánál fogva színre rángatja az élességsík, mint olyan jelenségét? Mi ebben az érdemi? Önmagában az, hogy valaki lefényképezi azt, amit én nem tartok fényképezésre érdekesnek, nem igazán hoz lázba. Még akkor sem, ha ezt más valaki fontoskodó teóriák ágyába fekteti. Mikor, miért képezne a munkagödör organikus egységet a várossal? – kérdem én cseppet sem könyörögve, s megtoldom: más a célszerűen múlékony munkagödör jövője és más a fotóé – remélhetőleg :-)
Nagy és briliáns felbontások sorjáznak itt persze (megalomániákusokká lettünk valahogy), amiről egy lukkal arrébb már megírtuk az észrevételeinket. A fotó hajdan becsben tartott, érdekesen gyarló hordozószövetét, ami a látvány érzékiségét gazdagította, életlenség, szemcsézet, gammagörbe stb., lassan háttérbe tolja, sőt, kiiktatja a gondolatiság fiktív matériája, egyre több színteret foglal el a koncepciók narratívájára apelláló fotószínház, aminek esztétikailag másodlagos volta zavaros, dezorganikus felületeket tol szemünk elé. Ha rondát nem mondanék is, esztétikai látványértéke legtöbbször unalmasan nulla.
 Tendenciának látszik kortársisággal markírozott körökben, hogy a kép nem arról szól, ami van, hanem egyre inkább arról, hogy miről agyalunk. (Aki nem agyal, az ne mutogasson! Legyen jelen, de kussoljon messze a kor farvizei mögött!) A vizuális kommunikáció felől tekintve logikus, hogy a gondolat tiszta terepet követel magának, vizuális fogalmiságot, afféle demo objektumokat, amelyekre rá lehet aggatni a meglátásokat.
Ősz Gábor képzőművész egyike a nagy agyalóknak. Máshol szerteágazón érdekes kísérletei helyett itt most egy pixelpiszkálós játékot vezet elénk. Részletben szegény, vizuálisan érdektelen kis képeit igen nagyra nagyítja, s megelőzendő, hogy az óriási pixelek elárvultan vacogjanak szemünk előtt, pixeltársakat klónoztat velük magukból egymásnak. Na és nekünk! :-) Kis semmik igen nagy felületen. Három kép együtt tíz négyzetmétert közelít. Elismerem, Ősz Gábor egyéb, tartósabb érvényű kíváncsiskodásai jogán beletartozhat a huszonegybe, jár neki a páholy, ám ezt itt és most csakis azok gondolhatják, akik bennfentesek.
A képzőművészet felől érkező Koronczi Endrének is máshol sűrűsödnek az érdemei. Bennünket itt pár lélegzettel traktál, kultúrtörténetileg meglehet nagy körültekintéssel, ám mert ezek az érdemek nem konvertálhatók látványértékké, fotográfiailag kissé unalmasan szól és mellékes módon. Koronczi Endre annyi mindent tanult, hogy itt most erdőben odaveszett (elveszejtett?) fiúnak becézném.

Jövőképes irányadást kéne tekintenem Kovalovszky Dániel elegáns erdei magánakvalóságában? Szép, szép, ám a természetfotósok java - jórészt a technikai lehetőségeknek köszönhetően - ennél sokkal érdekesebb valóságszférákat közelít (ha tetszik, vizsgál és kutat) az erdőkben. Ja, csak az nem kortársfotó, ami ugye – mint olvashattuk -  érdekes módon egyenlő a fotóművészettel is, sőt az egész érdemében értett fotográfiával! A természetfotón nem lehet filózva spekulálni, igen. Következésképp köldöknézhetetlen.
Itt van, jelen van viszont  a spekulációszínház egyik makacs mestere, Gerhes Gábor. Szikár paródiákat tákol össze az emberről, életre szóló kitartással. Lombfűrésszel épített helyzetsavanyúságokat is említhetnék, amiket a színre állító, sajnos, csak úgy tud dokumentálni, ha lefényképezi. Ezért számítana Gerhes fotográfusnak?  Részlettelen és árnyalattalan fogalom-kellékei bánatosan terpeszkednek a nagyfelbontású síkokon. Szikárak, mint ő maga. Szomorú jövő elé nézünk. Gerhes fénykezelése is kifejezetten antifotografikus. Még soha nem ajándékozott meg mélyebb valóságok felfedezésének örömével.    
A gerhesi humor-nyomor illusztrációjául ide citálható a T megtalálása.
- Ön szerint ez egy humoros kép?  - kérdem a sarkamban ólálkodó teremőrt.
- Nem tudom! Nem értek hozzá! – oda se nézve mondja, elutasítón horkan az öreg nő, mintha privátszférába gázoltam volna. Lehet, hogy unalmas teremőr perceiben már beletört ezekbe a szeme bicskája?

Dezső Tamás, igen, ő fotográfus. Drámai hangsúlyt ad lepusztult felszínekbe foglalt dekadens témáinak. A felbontás egyre magasabb értéke azt sejteti, hogy Dezső Tamás elsődlegesen nem képet komponál, hanem letisztítja nézését, mindamellett, hogy számára a formai rend is elengedhetetlen követelmény.
Ugyanez abszolút nem mondható el Fabricius Annáról, aki láthatóan úgy hagyta el a MOME „padjait”, hogy nem tanult meg sem fényképezni, sem világítani. Nagyot markoló és szociográfiailag erőltetett piszkálódásaival próbál relevanciára szert tenni, lám, sajnos, nem is sikertelenül, holott fotói esztétikai igénnyel úgyszólván nézhetetlenek.
Új felfedezettnek számít Czigány Ákos, s nem is irigylem tőle, ha felkínáltatik számára a jövő ama gyorsan ismertté lett sorozata okán, amelyben egyszerre megdicsőül és tárgyiasul az ég. A Darwin munkásságát érintőn citált üres oldalai által elmeképesség terén tovább érdemesült ugyan, de az ennek szentelt három hosszú falat tekintve, azért mintha a kurátort ügyesen megvezette volna.
Tóth Györgyöt fentebb múlt évezredivé lényegítettem. Ezt hallván (véletlen találkozásunk alkalmával) ő maga kicsit berzenkedett, Fotográfiai világát kedvelem, csak mintha elakadt volna nála a tű. Esténként azért fohászkodom, hogy fogyjon már el az egy méter széles fotópapír tekercse. Nem bántam meg, hogy elfutottam az adott teremvilágítás mellett kissé laposnak ható 9 duplázása mellett, s lefékeztem, el is időztem a Belső hangoknál. Fényemlékek szép szövedékei ezek (persze - váltig mondom - a második évezred végéről.)
Lelkületét tekintve is szívesen gondolom, hogy Magyar Ádám az itt felvonultatottak közül elsőként kap tartós belépőt a jövőbe. Látása egészségesen derűs, és módszere - sűrítmény jellegét tekintve - esztétikailag is felfedezésértékű. A néző megérez itt valamit egy inverz mód létező világból, s éppen annak tűnő volta viszonylatában! Hogy aztán eme felfedezés háttere mikorra apad el, nem tudható, de megérdemli a bizakodást.
Kerekes Gáborról is múltba tekintőn írnék jókat, ám inkább mérgelődöm egy sort a nevében. Az ő itteni viszonylatok közt mindenképp miniatürizáltnak mondható művészete áldozatul esett valaminek, ami miatt a képei megnézhetetlenek. A kiállítás tartamának kellős közepén elvitték a világítást. Nem csak a neki odaáldozott teremből, Korniss Péter kollekciója is árnyékba borult itt-ott. Kellett a fényarzenál valami fontosabbnak ítélt kiállításhoz. Lehet találgatni. Szegény országban beüthet a szűkölködés, de akkor is a fotónak adresszálható arcátlanság ez, hiszen a múzeumnak kell tudni éves távlatban tervezni.
A képzőművészet felől érkezett Gyenis Tibornak - bizonyára sok szubjektív okból - váltig kéretlen prókátora vagyok. A pszeudovalóság ábrázolók erőlködő táborában őt látom annak a vezérfigurának, spiritus rectornak, akit utánozhatatlanul eredeti ötletek vezetnek, és aki formailag is kalandképes, a fotó látványértékét tekinve is maximalista, aki, bár filózik ő is, nem áldozza be a látást a gondolkodásért, és nem szoftveresen szolgálja a virtualitást, amikor jövőképes formák és ötletek után kutat. Úgy tűnt nekem, eléggé rossz hatással van rá Koronczi Endre, de el a nagy pofámmal, a szakmai barátság bugyrai több tiszteletet érdemelnek!
Nem szóltam néhányakról, a semmi ágán üldögélőkről. Misetics sóderágyas modorosságáról, Kudász Gábor Arion idegen tollairól. Talán az eddigiek alapján örülhetnek is az elhallgatottak.
Gondoltam, sok kritikus szót érdemelne a sóderolás is, a kelet-európa-blokkos szitokszavaktól árnyalt okoskodás, de az messzire vezetne ebben a melegben.
Baki Péter kétes felvetését válaszolja majd meg a legfiatalabb generáció. Talán az lesz a leghitelesebb.

Koronczi féle lélegzet lélegzetállító dobozolásban
u.i.
időközben tudomásunkra jutott, hogy az ÉS-ben Szilágyis Sándor is megdöngette a csukott kaput egy másik, igen fontos oldalról:
 http://www.es.hu/szilagyi_sandor;kurator_vagy_producer;2013-07-10.html
     

2013. július 9., kedd

unhappy end


Nem bírta a gyűrődést. Vagy a népszerűség ártott meg neki. Papucsom tegnap délután becsavarodott, és javíthatatlan szakadás állt be egyik pántja tövében. Mindez a hévízi kifolyónál történt, miközben a kis csacsi GÖELEVENt próbáltam megmenteni a tavirózsák közé zuhanástól.



Papucsom itt még ereje teljében


Útszéli emlék
avagy
most aztán kiderül, mi lesz velem a papucsom nélkül.






















2013. július 4., csütörtök

2013. július 3., szerda

2013. július 2., kedd

2013. július 1., hétfő